امام خمینی آغازگر عصری تازه در فقه |
||
حجت الاسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی سالهای متمادی تحریر الوسیله را محور درس خارج خود قرار داده و شرح کتاب الحج آن را با نام «مشکاه الشریعه»، در دست انتشار دارد. * با تشکر از جنابعالی، چنانکه مستحضرید همایش «تحریرالوسیله، شروح و تعلیقات» چند روز دیگر در قم برگزار میشود، به همین مناسبت خدمت رسیدیم تا به صورت تفصیلی فقه امام خمینی را مورد بررسی قرار دهیم و بپرسیم که آیا میتوان امام را دارای مکتب فقهی دانست که مثلاً در تحریر تبلور یافته باشد یا نه؟ بسمالله الرحمن الرحیم. برای بررسی جایگاه تحریرالوسیله به عنوان یک نقطه محوری در دستاورد علمی فتوایی فقه امام خمینی و نیز برای پاسخ به سؤال جنابعالی که آیا حضرت امام دارای یک مکتب فقهی بودند یا چیزی نزدیک به این، یک مرور اجمالی به مراحل تطور و شکلگیری فقه شیعی لازم است، چون آن وقت میتوانیم نشان بدهیم که حضرت امام خمینی در پایان این سلسله در چه جایگاهی قرار دارند و مشخصاً تحریرالوسیله به عنوان یک متن فقهی و فتوایی مهم در میان کتب معاصرین چه جایگاهی دارد. سئوال شما را میتوان به شکل دیگری مطرح کرد و آن اینکه آیا اساساً فقاهت و اجتهاد ایشان مرحله جدیدی را در فقه شیعه ایجاد کرده است یا نه، چون ممکن است کسی ایشان را به عنوان آغازگر مرحلهجدیدی در فقه بداند ولی دارای یک مکتب تعریف شده فقهی خاص در مقابل مکاتب عمده دیگری که در فقه شیعه وجود دارد، نداند. من فکر میکنم با توجه به برخی ملاکهایی که مورد نظر هست، دورههای فقه تا پیش از حضرت امام را میتوانیم به هفت دوره تقسیم کنیم، مرور اجمالی بر این مراحل کمک میکند که ما ببینیم فقه امام و تحریرالوسیله به عنوان یک نماد از فقه ایشان در چه مرحلهای قرار دارد: |
بازخوانی فضای اجتماعی ـ سیاسی کشور در زمان صدور فرمان هشت ماده ای |
||
در اسلام، انسان دارای شأنیت و کرامت بالایی است که حکومت جمهوری اسلامی باید، علاوه بر حفظ آن، زمینه را برای کسب کرامات انسانی و الهی فراهم کند. |
دستور به ارج نهادن و احترام کذاشتن به مردم در کلام امام خمینی (ره) |
||
|
امام ره قهرمان اسفار اربعه |
||
بنیان های اندیشه سیاسی امامخمینی ره در گفتوگو با شریف لکزایی اشاره |
|
||||||||||
بیانات امام خمینی در فرودگاه مهرآباد
چکیده: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشكر می كنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است كه نمی توانم جبران كنم...
ما باید از همه طبقات ملت تشكر كنیم كه این پیروزی تا اینجا به واسطه وحدت كلمه بوده است، وحدت كلمه مسلمین، همه، وحدت كلمه اقلیت مذهبی با مسلمین، وحدت دانشگاه و مدرسه علمی، وحدت طبقه روحانی و جناح سیاسی. باید ما همه این رمز را بفهمیم كه وحدت كلمه رمز پیروزی است و این رمز پیروزی را از دست ندهیممن دولت تعیین می كنم، من تو دهن این دولت می زنم، من دولت تعیین می كنم، من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می كنم، من به واسطه اینكه ملت مرا قبول دارد (تكبیر حضار) این آقا كه خودش هم خودش را قبول ندارد، رفقایش هم قبولش ندارند، ملت هم قبولش ندارد، ارتش هم قبولش ندارد، فقط آمریكا از این پشتیبانی كرده و فرستاده به ارتش دستور داده كه از او پشتیبانی بكنید، انگلیس هم از این پشتیبانی كرده و گفته است كه باید از این پشتیبانی بكنید. ....
ما در این مدت مصیبت ها دیده ایم، مصیبت های بسیار بزرگ و بعضی پیروزها حاصل شد كه البته آن هم بزرگ بوده، مصیبت های زن های جوان مرده، مردهای اولاد از دست داده، طفل های پدر از دست داده.
و اما تشكر می كنم از این قشرهائی كه متصل شدند به ملت، اینها آبروی خودشان را، آبروی كشورشان را، آبروی ملت شان را اینها حفظ كردند. این درجه دارها، همافرها، افسرهای نیروی هوائی، اینها همه مورد تشكر و تمجید ما هستند و همین طور آنهائی كه در اصفهان و در همدان و در سایر جاها، اینها تكلیف شرعی، ملی، كشوری خودشان را دانستند و به ملت ملحق شدند و پشتیبانی از نهضت اسلامی ملت را كردند ما از آنها تشكر می كنیم و به اینهائی كه متصل نشدند می گوئیم كه متصل بشوید به اینها، اسلام برای شما بهتر از كفر است، ملت برای شما بهتر از اجنبی است